Hoe zorg jij voor jezelf na een burn-out?


Vandaag was ik druk in de weer om mijn nieuwe workshop op verschillende media online te zetten. Het heet “De burn-out voorbij” en bestaat uit 3 avonden. 


Iedere dag is er wel iets over burn-out in de media, in de nieuwe serie van Sophie Hilbrand werd zelfs gesproken over een hype! Ongetwijfeld kun je ziek worden bij alleen al de gedachten dat je een ziekte hebt. Ik schrijf vaker over de kracht van het brein. Echter ging me dat net wat te ver.

Je hebt burn-out en overspannenheid met burn-out klachten. En diegene met het laatste zijn op weg naar het eerste. Misschien nog niet helemaal ziek, maar aardig op weg als ze er niets aan doen.

Diegene die echt met een burn-out te kampen hebben, zijn 100% ziek. Zelfs zo ziek dat er hersenbeschadiging op kan treden. Er kan een inkrimping plaatsvinden in de frontale kwabben. Die zijn betrokken bij dingen zoals planning, organiseren, geheugen, het oplossen van problemen en het beheersen van het gedrag en de emoties.
Gelukkig kan afasie op die plek zich redelijk herstellen, maar na een burn-out kun je er nog wel een hele poos last van hebben.
  
Het gaat nu een stuk beter, maar ik heb jaren last gehad van mijn geheugen. De laatste tijd spreek ik vaak mensen die een burn-out hebben gehad en zich door de restverschijnselen zich ontzettend onzeker beginnen te voelen. Bang om een tweede burn-out te krijgen.

Nadat ik mijn workshop online had gezet ontving ik een berichtje van een collega dat ze een terugval heeft (had eerder ook een burn-out). Na een burn-out blijf je kwetsbaar en daarom moet je iedere dag, ...ja iedere dag, goed voor jezelf zorgen. Je kunt geen dag overslaan, want je merkt het meteen.

Precies daarover gaat mijn workshop! Hoe blijf je goed voor jezelf zorgen? Durf je gewoon de tijd te nemen, terwijl heel je huishouden (kinderen, man/vrouw, huisdieren én huis) op z’n kop staat? Of sluipen er toch ongemerkt wat schuldgevoelens binnen?
Ga je over je grenzen? Of durf je eigenlijk weinig meer te ondernemen? Het zijn allemaal dingen die aan bod komen én je leert “lotgenoten” kennen. Ervaringen delen en weten dat je niet de enige bent met twijfels!!

Een burn-out hoeft echt niet terug te komen, zolang je maar de baas blijft!

Gepost: 10 oktober 2018